Kde skončily kravičky rozmístěné po Praze v roce 2004
V roce 2004 se v Praze objevily téměř tři stovky plastových kraviček v životní velikosti. Každá z nich nesla na svém těle nějaký symbol, všechny byly co kus, to originál. Možná si ještě tento počin dokážete vybavit, tehdy šlo o velmi zajímavou a vkusnou recesi, která měla sloužit jako propagace a firemní reklama, pochopitelně také draze zaplacená. Za pronájem nebo vlastnictví jedné kravičky se platilo téměř čtvrt milionu korun a tehdy si je pronajímala např. Komerční banka nebo předchůdce dnešního O2, společnost Eurotel.
Celá akce vznikla jako propagační materiál, je ovšem škoda, že se z ní vytratil kulturní podtext. Lidé totiž na další reklamní prospekt v podobě plastických soch reflektovali spíše negativně, pozitivní ohlasy by údajně zaznamenali, kdyby se tímto způsobem propagovalo cokoli veřejně prospěšného, např. plavecké areály ve formě přírodních biosférických rezervací, veřejná hřiště a sportoviště provozovaná zdarma, např. tzv. workout parky, sportovní akce typu vodáckých sportů, turistiky a sportovních odvětví nepříliš rozšířených, kulturní akce, výstavy apod.
Podpora kulturního života s výtěžkem na charitu
Určitý kulturní přínos to však mělo. Rozmístění kraviček zabavilo celkem téměř čtyři stovky výtvarníků, kteří dodali přibližně 800 návrhů, nejčastěji se sportovními, kulturními a společenskými motivy. Výtěžky z pronájmů nakonec putovaly do nadačních fondů a občanských sdružení. Původní projekt vznikl ve Švýcarsku a cílem bylo především podpořit turistický ruch v našem hlavním městě. Nebylo to však jen doménou České republiky, kravičky se octly ve více městech, např. ve Stockholmu a v americkém státě Pensylvánia.
Možná, že se v brzké době dočkáme podobného projektu, tentokrát s jinými zvířaty, nebo s lidskými postavami. Něco takového totiž dokáže zaujmout na první pohled, a pokud se akce pojme velkoryse a uvážlivě, jistě zaznamená úspěch.