Konec jedné éry
Po dlouhé roky po nástupu internetu byly sociální sítě považovány za tahouny sociální interakce. Často byly kritizování za pohlcení uživatelů virtuální realitou a odmítání skutečného světa. Dnes se však zdá že se blíží konec také těchto sociálních obrů.
Můžeme pozorovat nejen odchod uživatelů, ale také klesající zájem investorů o akcie sociálních sítích. Nejsilněji to pociťuje sociální síť Facebook, která byla vždy velkým tahounem sociální interakce na internetu. Včera tedy 26.7. 2018 byl oznámen propad akcií Facebooku na burze o celých 19 %. O den později následoval Twitter s propadem 14 %.
Příčiny poklesu atraktivity těchto sítí můžou být různé. Jedním z hlavních je zájem uživatelů o vizuální stránku sítí. Což znamená, že uživatele už tolik nebaví chatování a posílání zpráv, ale spíše se zajímají o obrázky a fotky.
Na těch je založena spousta dalších aplikací. Každý jistě zná Instagram nebo Snapchat. Tyto sociální sítě jsou založeny spíše na sdílení fotek a obrázků, případně jejich komentování. Chatování vzniklo pouze jako doplňková funkce.
Facebook se samozřejmě snaží těmto platformám konkurovat, avšak nedokáže je plně nahradit. Každá síť je založena úplně na jiném systému takže slouží k jinému účelu. Úkol mají však společný cíl stmelovat jedince na síti.
Dalším důvodem, proč tyto sítě oslabují může být také jejich vliv. Facebook či Twitter začínaly jako skromné projekty jejíž cílem bylo pouze usnadnit komunikaci, ale přerostly v obrovské systémy, které generují miliony denně. Už se nejedná pouze o nadějný projekt, ale je také místem placených reklam či inzerce.
Zakladatele museli tedy postupem času zavést bezpečnostní opatření na ochranu soukromí a zavést pravidla pro chování jednotlivých uživatelů. Zřejmě jim ani nepomohlo nové nařízení z EU, GDPR. Tedy, že žádná organizace nesmí veřejně uvádět citlivé informace o dané osobě bez jejího svolení.